Communicatie-expert Kristof ziet heel wat voordelen met de komst van een nieuw medium, maar bekijkt het meteen ook vanuit een ander perspectief. Alles staat of valt immers met de verhalen en de input van het kanaal zelf (lees: jullie). En die zouden verder moeten gaan dan versie 5.0. Haalbare kaart of wishful thinking?”
In een wereld waarin technologie de ruggengraat vormt van onze samenleving en bedrijfsvoering, is het van cruciaal belang om ook de menselijke kant van de IT-industrie te belichten. Het doet me als communicatieprofessional dan ook plezier om te zien dat een medium net dat element als focus heeft. Een digitaal verlengstuk van onder andere de Channel Awards waar we ieder jaar naar uitkijken. Maar vooral ook een potentieel onmisbare bron van informatie voor iedereen die betrokken is in deze sector. En dus is het aan jullie om er mee voor te zorgen dat de sterkte van het IT-kanaal niet eindigt in een opsomming van bits en bytes.
Mensen boven technologie
In de wereld van bits en bytes kunnen we soms de menselijke factor uit het oog verliezen. Echter, de IT-industrie is en blijft een ‘people business’. Bedrijven sluiten deals, smeden partnerships, en boeken succes dankzij de inzet, toewijding en expertise van individuen. Wanneer bedrijven bij ons aankloppen om mee hun communicatiestrategie te bepalen, dan horen we vaak holle USP’s als service, duurzaamheid en technologische oplossingen. Het echte verhaal zit echter diep verworteld in de mensen. De kennis en visie die zij hebben is wat moet worden gedeeld. De reden waarom we uren met elkaar netwerken is niet alleen te danken aan lekker eten en drinken, maar ligt net in het feit dat we elkaar iedere keer opnieuw trachten te inspireren. Het doet me dan ook plezier om vandaag al heel wat gezichten te herkennen op de homepage van Channelnews.be.
Kennisdeling en samenwerking
OK, we weten allemaal dat de vacaturegraad in de IT-sector jaar na jaar blijft stijgen. Niet verrassend wetende dat niet alleen IT-bedrijven op zoek zijn naar IT’ers, wetende dat er nieuwe competenties worden gevraagd en wetende dat België een pak slechter scoort dan de rest van Europa als het aankomt op de instroom van nieuw afgestudeerde IT’ers. Zouden we elkaar dan niet beter meer als concullega’s moeten zien dan pure concurrenten? Dus waarom zouden we een medium als Channelnews dan niet gebruiken als een platform voor kennisdeling en samenwerking. Het delen van best practices, inzichten en ervaringen van professionals binnen de IT-sector kan bijdragen aan de groei en ontwikkeling van de hele branche. Door een focus te leggen op de menselijke verhalen en prestaties, kan het medium een broedplaats worden voor nieuwe ideeën en samenwerkingsverbanden. Het is een plek waar professionals elkaar kunnen inspireren en aanmoedigen om het beste van zichzelf te geven.
Inspiratie voor de toekomst
De IT-industrie is voortdurend in beweging. Nieuwe technologieën, trends en uitdagingen verschijnen met de snelheid van het licht. Channelnews.be kan fungeren als een bron van inspiratie voor degenen die de volgende generatie IT-professionals zullen leiden. Door de successen en doorzettingsvermogen van huidige leiders en pioniers te belichten, kunnen jonge geesten worden aangemoedigd om deel te nemen aan deze branche en hun eigen stempel te drukken.
Ik kan dus alleen maar herhalen waarmee ik ben gestart: in een wereld die steeds meer afhankelijk is van technologie, is de menselijke factor nog steeds de drijvende kracht achter de IT-sector. Door mensen boven technologie te plaatsen, kan dit medium een onschatbare bron van inzicht en inspiratie worden voor iedereen binnen het IT-kanaal. Het is de plek waar de mensen achter de bits en bytes in de schijnwerpers staan, en dat maakt Channelnews.be een waardevolle aanvulling op de IT-media. Het is echter aan ons allen om ervoor te zorgen dat het medium die rol kan vervullen, want zoals jullie weten: technologie is niets zonder de juiste input!
Opinie van Kristof De Roeck, Managing Director van het PR en communicatie bureau All Colors of Communication in Asse. Linkedin