Odoo, de Belgische specialist in bedrijfssoftware, blijft indrukwekkende groeicijfers neerzetten. In 2024 boekte het Waals-Brabantse technologiebedrijf een omzet van 426,9 miljoen euro, goed voor een groei van 32% tegenover het jaar voordien. Toch blijft het management opvallend nuchter. “We staan nog maar aan het begin van een grote versnelling”, klinkt het bij CFO Alessandro Mazzocchetti.
Het succes van Odoo steunt op een hybride model: het overgrote deel van de ERP-software is open source en gratis beschikbaar, terwijl zo’n 20 procent van de functionaliteiten betalend is. De inkomsten komen voornamelijk uit abonnementen (344,9 miljoen euro, +28,7%) en dienstverlening zoals implementatie en training (81,9 miljoen euro, +45%).
Ondanks deze groei blijft de nettowinst bescheiden: 314.000 euro in 2024, door onder meer hogere belastingen en forse investeringen. Die kosten stijgen doelbewust mee, met +25% aan sales- en marketinguitgaven, +11% in R&D en +33% in algemene administratie. Odoo focust immers op groei, niet op korte termijn winst. “We zijn cashpositief, en dat is voorlopig genoeg”, aldus Mazzocchetti.
Wereldwijde expansie en ambitie
De ambities van Odoo reiken ver. Het bedrijf, dat inmiddels 13 miljoen gebruikers bedient met 5.000 medewerkers in 19 landen, plant binnen het jaar uit te breiden naar vier nieuwe markten verspreid over Europa, Azië en Amerika. Ook op vlak van aanwervingen schakelt Odoo een versnelling hoger: in 2025 wil het 2.500 nieuwe mensen aantrekken, waarvan een derde in België. De aanwervingsgolf is alvast op schema, zowel nationaal als internationaal.
Odoo werd in 2005 opgericht door Fabien Pinckaers, die nog steeds CEO is en een meerderheidsbelang aanhoudt. Met investeerders als CapitalG, Sequoia, BlackRock en Mubadala is het bedrijf intussen uitgegroeid tot het waardevolste techbedrijf van België.
“We concurreren met reuzen als Microsoft en SAP, maar zijn zelf nog maar een kleintje”, zegt Mazzocchetti. “Er ligt nog veel potentieel op tafel. De echte versnelling moet nog beginnen.”