Marktconsolidatie, overnames, bedrijven die ingelijfd of verkocht worden, soms ook wel aangeduid als Mergers & Acquisitions, kortweg M&A, neemt alleen maar toe en zit in een versnellingsfase. Partner en managing director David Donkers, krijgt met Capitalize bijna wekelijks aanvragen voor overnamedossiers. Zijn bedrijf verzorgt jaarlijks zo’n 12 transacties, bijna een per maand dus. Vaak worden dossiers aangereikt door private banken, boekhouders of advocaten wiens klanten, ondernemers, hun bedrijf willen verkopen. Maar even vaak komen kopers of verkopers aankloppen. Bij Capitalize gaat het in de meeste gevallen om transacties van 1,5 tot 15 miljoen euro en volgens het principe ‘No Cure No Pay’. Drie tot zeven procent van de transactie gaat naar de M&A-adviseur.
“Wij plaatsen nooit een niet-negotieerbaar bedrag op de transactie. Dat wordt immers door de twee partijen in de loop van het onderhandelingsproces bepaald. Let wel, een bedrijf wordt typisch gewaardeerd op de cijfers van de jongste drie tot vier jaar, en dus niet louter op de waarde van vandaag,” vertelt David Donkers. Hij onderscheidt daarbij drie types van kopers: fondsen (veelal private equity en venture capital), strategische overnemers (concurrenten) of management buy-in kandidaten. Hij pleit ook voor samenwerkingen en allianties tussen kopers: “Liever een kleiner stuk van een grote pizza dan enkel een kleine pizza.” David Donkers heeft alvast veel ervaring in huis. Zo was hij gedurende zeven jaar bij DHL financial controller voor de emea regio en bij Fujitsu European Field Finance Director. In 2001 werd hij chief financial officer bij Intrasoft Consulting om dan twee jaar later dezelfde functie te bekleden bij SAP tot 2007. Hij is tevens een duizendpoot. Zo richtte hij in datzelfde jaar de IT-jobbank op (later be-ICT.be), is hij eigenaar van Cable Invest en Double D én ceo van Dago, gespecialiseerd in gestructureerde databekabeling en smart buildings. Na een passage bij SDM is hij nu dus partner van Capitalize én ook voorzitter van de raad van bestuur van Diplad, het digitaal platform voor advocaten. Een mooi adresboekje dus, belangrijk binnen het M&A-wereldje.
Artikel en interview door Luc Blyaert