Ooit predikte Dell Technologies het directe verkoopmodel, maar nu gaat het voluit voor het kanaal met een nieuw partnerprogramma, meer samenwerking en grotere kortingen. “We willen een groeimotor zijn voor onze partners,” vertelt Heidi Moens, channel sales manager Belux.
Partners zorgen vandaag al voor zo’n 50 procent van de netto-inkomsten van Dell Technologies, “en dat groeit elk jaar nog meer,” aldus Heidi Moens. De wereldwijde jaaromzet van Dell Technologies voor het boekjaar 2025 bedroeg 95,6 miljard dollar, een stijging van 8% ten opzichte van vorig jaar. In België werkt Dell Technologies met de 3 voornaamste distributeurs TD Synnex, Ingram Micro en Copaco. Titanium-partners krijgen voortaan meer incentives als ze groeien en kunnen rekenen op 2 procent meer korting als ze de kwartaalresultaten in storage halen. Daarvoor is tevens het ‘Partner First Strategy for Storage’ uitgewerkt. In ons land is Dell in storage volgens IDC met ruim 32 procent trouwens de marktleider. Op het vlak van servers staat het op nummer twee met bijna 30% en op client nummer 3 (net geen 20%). Dat moet omhoog. “We zijn vandaag vijf jaar na ‘de Covid-refresh’ zodat heel wat laptops aan vervanging toe zijn.” Dell rekent daarvoor op het nieuw AI-pc-portfolio waarbij volop ingespeeld wordt op de nieuwe AI-mogelijkheden. “We geven daarbij ook heel wat bijkomende trainingen aan onze partners” verwijst Heidi Moens naar de nieuwe Dell AI Factory. “Alles is voortaan gebaseerd op artificiële intelligentie.” Partners krijgen een extra 1,5 procent korting in dit domein.
“AI wordt onze groeimotor,” lacht Heidi Moens. “Het zijn nog niet de grote prestigieuze projecten, maar we voelen duidelijk dat ook er ook in België heel wat belangstelling is.” Omdat er nog heel wat legacy (oudere systemen) in de infrastructuur ingebed zijn, heeft Dell de ‘Asset Recovery Services’ opgericht waarbij partners geholpen worden om op een veilige en verantwoorde manier de legacy systemen eruit te halen en te vervangen. Dell mikt daarom ook op een verkorte doorlooptijd van de offerte met scherp geprijsde, vooraf geconfigureerde bundels van storage, clients en servers. En interessant, het lanceert ook de Incentive Stimulator, waarmee partners hun kortingen en winstpotentieel zelf kunnen berekenen. “Laat het duidelijk zijn, we willen sneller groeien dan onze concurrenten. We willen het daarom ook makkelijker maken voor onze partners om met ons te werken want 1+1=3,” besluit Heidi Moens.