SoftwareOne en Crayon bundelen hun krachten tot één toonaangevende globale speler, met een sterke lokale aanwezigheid in meer dan 70 landen.
2 juli 2025 – SoftwareOne, een wereldwijde leverancier van software- en cloudoplossingen, kondigt vandaag de succesvolle afronding aan van de overname van alle uitstaande aandelen van Crayon. Met deze stap verenigen twee sterke spelers hun expertise en slagkracht, goed voor 13.000 medewerkers verspreid over meer dan 70 landen.
De integratie van de twee bedrijven gaat meteen van start, na maanden van voorbereiding achter de schermen. Vandaag, start ook de handel van het gecombineerde bedrijf op de Euronext Oslo Børs onder de ticker SWON.
“Vandaag is een belangrijk mijlpaalmoment, nu SoftwareOne en Crayon de handen in elkaar slaan,” zegt Raphael Erb, Co-CEO van SoftwareOne. “Samen bieden we een ongeëvenaarde wereldwijde aanwezigheid met sterke lokale verankering en een uitgebreid aanbod dat uitzonderlijke meerwaarde creëert voor klanten. Met onze gedeelde focus op klantensucces en innovatie spelen we in op nieuwe groeikansen, zeker in dit AI-tijdperk.”
Ook Melissa Mulholland, CoCEO van SoftwareOne, ex CEO Crayon, benadrukt de uitgebreide voorbereiding en kansen:
“We zijn goed voorbereid op deze eerste dag als één organisatie. Met onze getalenteerde teams, diepgaande expertise en sterke partnerships met hyperscalers, staan we klaar om klanten te ondersteunen in hun digitale transformatie en duurzame waarde te creëren.”
Microsoft verwelkomt de nieuwe combinatie
Nicole Dezen, Chief Partner Officer bij Microsoft, reageert enthousiast:
“Bij Microsoft zijn we trots op onze strategische samenwerking met zowel Crayon als SoftwareOne. Samen vormen ze nu een van onze grootste partners, met een nog bredere reikwijdte, diepere expertise en sterkere capaciteiten. We kijken uit naar de innovaties die deze combinatie mogelijk maakt en de impact voor onze gezamenlijke klanten.”
Sterke strategische logica en waardecreatie
Met een gezamenlijke omzet van ongeveer CHF 1,6 miljard en een complementair klantenbestand en geografische aanwezigheid, is het nieuwe SoftwareOne uitstekend gepositioneerd als voorkeursleverancier voor zowel klanten als vendoren. De gedeelde waarden en bedrijfscultuur vormen een solide basis voor verdere groei.
Eén merk, versterkt door Crayon’s erfgoed
De nieuwe organisatie zal opereren onder de naam en het logo van SoftwareOne, om gebruik te maken van de sterke merkbekendheid wereldwijd. Tegelijkertijd worden de unieke sterktes en klantgerichte aanpak van Crayon geïntegreerd in een vernieuwd SoftwareOne-verhaal. Tijdens een overgangsperiode blijft de naam Crayon zichtbaar om de continuïteit en herkenbaarheid bij klanten, medewerkers en partners te garanderen.
Goed voorbereide integratie
Vanaf vandaag start de formele integratie, op basis van een duidelijke governance-structuur en intensieve voorbereidingen sinds begin dit jaar. Alle belangrijke functies — van strategie, sales & marketing en IT tot people & culture — zijn hierbij betrokken.
Naast het realiseren van synergieën focust het management op het harmoniseren van processen en systemen, en het behouden van klantrelaties en talent.
Met deze stap ontstaat een krachtige, innovatieve speler die klanten in de Benelux en wereldwijd nog beter kan begeleiden in hun digitale transformatie.