Bij Microsoft is het intussen een traditie geworden: een nieuw fiscaal jaar gaat steevast gepaard met nieuwe veranderingen en meestal ook een reeks ontslagen.
Minder managementposten en meer ruimte voor innovatie moeten ervoor zorgen dat het bedrijf klaar is voor de uitdagingen van morgen.
Microsoft heeft begin juli 2025 een nieuwe ontslagronde aangekondigd waarbij zo’n 9.000 medewerkers getroffen worden. Dat komt overeen met ongeveer 4% van de wereldwijde werknemers. Het is al de derde keer dit jaar dat het bedrijf mensen ontslaat, na eerdere rondes in mei en in het voorjaar.
Waar vallen de klappen?
- De ontslagen treffen verschillende afdelingen, waaronder sales, marketing, engineering en vooral de gamingdivisie.
- Ook bij Xbox Game Studios verdwijnen jobs. Sommige spelprojecten, zoals Everwild en Perfect Dark, zouden geschrapt zijn en er verdwenen jobs bij studio’s zoals ZeniMax, Turn 10 en King (Candy Crush).
- De herstructurering maakt deel uit van een bredere strategie om efficiënter te werken en volop in te zetten op AI en cloudinfrastructuur.
En in Diegem klint het niet anders,
“We blijven organisatorische veranderingen doorvoeren die nodig zijn om het bedrijf het best te positioneren voor succes in een dynamische markt”, aldus een lokale woordvoerder van Microsoft.
Focus op AI en efficiëntie
Microsoft investeert zwaar in artificiële intelligentie en wil zijn interne werking vereenvoudigen en versnellen. Het bedrijf wil managementlagen verminderen en meer talent richting strategische domeinen schuiven.
Volgens CEO Satya Nadella draait dit rond “het opbouwen van een wendbare, AI-first organisatie” en “ruimte maken voor innovatie”.
Veel interne mobiliteit
Hoewel 9.000 functies verdwijnen, benadrukt Microsoft dat veel medewerkers intern een nieuwe rol kunnen opnemen. De ontslagen worden vaak gecompenseerd door interne mobiliteit richting groeiende afdelingen zoals AI, cloud en security.
Wat betekent dit voor de markt en partners?
- Kansen voor de channel: Microsoft vertrouwt meer op partners om klanten te bedienen, zeker op vlak van AI-integratie en infrastructuur.
- Gaming heroriëntatie: Minder focus op grote, interne studio’s kan leiden tot kansen voor externe ontwikkelaars en partners.
- Meer vraag naar efficiëntie-oplossingen: Microsoft zelf kiest voor slankere processen — partners die klanten helpen om ook efficiënter te werken, zijn extra relevant.
