Maarten Bovee, uitgeroepen tot Channel Personality 2024, is niet zomaar iemand. Zijn energie, enthousiasme en openheid maken elk gesprek een fascinerende ervaring. Het is moeilijk om hem in een paar woorden te vatten, maar als het moet: bouwen, challenger, chemie, channel, podcasts, vader, marathon, anders, kapsel, award.
Toen Maarten in januari zijn award in ontvangst nam tijdens de Channel Awards, straalde hij. Hoewel hij zijn kader vergat, nam hij het beeldje trots mee naar huis. Nu, bijna een jaar later, ontmoeten we hem in de nieuwe kantoren van Infinigate België, mét zijn award netjes ingelijst. Het gesprek? Zoals altijd: inspirerend, dynamisch en vol verrassingen.
Maarten groeide op in een gezin waar wetenschappen centraal stonden. Zijn vader, was dan ook professor aan de universiteit van Antwerpen en dat zorgde ervoor dat technologie al vroeg een rol speelde in het gezin. Als een van de eerste 100 Belgische gezinnen hadden de Bovees een pc met internetverbinding. Niet toevallig knutselde Maarten op zijn vijftiende al computers in elkaar voor vrienden en droomde hij ervan een eigen pc-winkel te openen op zijn 18. Maar de studieplicht en wellicht ook wat ouderlijke drang en verstand wonnen het van zijn ondernemersdrang, en Maarten vond uiteindelijk weer de studie weg.
Eerst maakte hij een omweg via Coca-Cola, waar hij een decennium lang aan de slag was. Dominant en anders maar daar leerde hij de betekenis van “kanaal” met hun retail en channelstrategie. “Het kanaal is daar natuurlijk iets anders, maar het onderhandelen, de sales en de marketingmicrobe… die zaten er toen al in.” Het bleek een ideale springplank naar wat zou volgen: zijn entree in de wereld van IT-distributie.
Bij Copaco bouwde hij een volledig nieuwe retailstructuur op na de overname van de restanten van Dmax. “Ik hou van een blanco blad. Alles opnieuw opbouwen, dat is waar ik energie van krijg,” zegt hij. Daarna volgden succesvolle jaren bij Ingram Micro, waar hij onder andere een exclusief contract ter waarde van 100 miljoen met MediaMarkt onderhandelde en waar zijn liefde voor SMB en added value echt sterker werd, waaronder met Microsoft Azure. Nog een Master rijker want Maarten combineert ook nog is graag studies erbij, in finance deze keer en dan verhuist Maarten naar ConXion na enkele jaren bij Aspex te zijn geweest. Bij ConXion was hij Cloud Platform Director en hield hij zich voornamelijk bezig met het uitbouwen van de cloud marketplace, het geven van cloudadvies en het opzetten van managed services bij corporate klanten, met een sterke focus op Azure.
Sinds anderhalf jaar is Maarten Managing Director van Infinigate België, een rol waarin hij volledig tot zijn recht komt. “Het is mijn eerste ervaring als MD, en I love it,” vertelt hij met een glimlach. Infinigate België is een added-value distributeur met een focus op networking en security, ontstaan uit de legacy en fusie van Nuvias, DeltaLink en DCB. De ambities zijn groot: met een team van 40 medewerkers wil het bedrijf zijn omzet van 40 miljoen euro verdubbelen tegen 2028. “Met onze double-digit groei van 35% per jaar liggen we perfect op schema.” Het vendor aanbod groeit met nog namen in de pipeline zoals we zeggen, maar voor de merken Fortinet, WatchGuard, Netscout, CloudFlare, Sophos, Rapid7 en Microsoft Security zijn ze bij ons aan het juiste adres.
De Zwitserse groep moet 5 miljard boeken tegen 2028.
Wat Infinigate uniek maakt, is hun andere aanpak. “We geloven niet in hyperscalers of marketplaces zonder identiteit. Wij bieden persoonlijke ondersteuning en extra diensten. Dat wordt enorm gewaardeerd door klanten,” legt Maarten uit. In een markt die sterk groeit door innovaties zoals AI, ziet hij talloze kansen. “De markt verandert, en een deel van de klanten overweegt om rechtstreeks te gaan. Maar zonder een aanspreekpunt of MSP is dat niet altijd evident. Wij bieden ondersteuning en bieden extra diensten aan. Er zijn enorm veel opportuniteiten in de markt en daarom, met ons ander geluid, wordt dit zeer goed onthaald en groeien we overal. Dit sluit perfect aan bij de filosofie van Infinigate. “We zijn misschien de kleinste binnen de groep, maar we horen bij de sterkste groeiers.”
Die mentaliteit heeft hij ook te danken aan zijn achtergrond. “Thuis ging alles door elkaar, niet per se in de juiste volgorde, maar dat maakte het juist leuk. Die chaos, daar floreer ik in.”
Die challenger mindset is typisch voor Maarten. Hij houdt niet van status quo en zoekt voortdurend naar manieren om zaken anders aan te pakken. “Dat zit gewoon in mijn natuur,” zegt hij. Die mentaliteit is niet alleen zichtbaar in zijn werk, maar ook in zijn persoonlijke leven. Hij combineert zijn werk met quality time met zijn familie – hij is vandaag 43 en vader van vier kinderen – en droomt ervan een sportieve uitdaging aan te gaan, zoals een marathon, triatlon of misschien zelfs een Ironman.
Als we het hebben over Awards dan kan Maarten ook meespreken met zijn eigen PodCast awards die hij na de Covidpandemie heeft gelanceerd.
En hoe kijkt hij terug op het winnen van zijn eigen Channel Personality Award? “Ik had niet verwacht dat het zo’n grote impact zou hebben. We hebben dan ook een leuke video gemaakt en ja weer met dat ander geluid en het heeft wellicht mee geholpen. Natuurlijk is winnen leuk, maar ik zie het vooral als een erkenning voor het bedrijf. Voor een challenger zoals wij is dat echt een boost geweest. Het heeft ons team extra energie gegeven en bevestigt dat we op de goede weg zitten.”
Met zijn mix van ondernemerschap, charisma en een tikkeltje rebellie blijft Maarten Bovee een inspiratiebron binnen de ICT-sector. En wie weet wat de toekomst brengt? Eén ding is zeker: saai wordt het nooit met Maarten in de buurt.