Barcelona, Vegas, ISE, MWC, Digitalize, Cybersec binnenkort …
Ja, beurzen hebben hun plaats in de marketingmix van een IT-bedrijf, maar ze zijn vaak erg duur en kosten veel energie.
Dus als je besluit om eraan deel te nemen, zorg er dan voor dat je met de juiste experts werkt.
Deze tekst is grotendeels afkomstig van All Colors Of Communications, die uitblinken op dit gebied.
Artikel door Kristof, Lieve & Laura. Lees meer op blog.
Opvallen op een beurs: de sleutel tot het genereren van meer leads
Staat uw bedrijf binnenkort op een beurs? Dan wilt u natuurlijk zoveel mogelijk leads genereren op het evenement. Maar hoe zorg je ervoor dat je stand opvalt op een drukke beurs? Wat kun je doen om meer enthousiasme te creëren voor, tijdens en na de beurs? Marketingexperts Lieve Bellemans en Laura Victor hebben deelgenomen aan en geholpen bij het opzetten van talloze beurzen voor klanten van All Colors of Communication. In dit artikel delen ze hun advies en geven ze je wat inspiratie.
Een beurs is nog steeds een van de meest effectieve manieren om je netwerk te ontwikkelen. Het is ook een van de weinige gelegenheden die niet vervangen kan worden door een digitaal alternatief. Tijdens de pandemie werden veel organisaties gedwongen om te experimenteren met virtuele versies van hun beurzen, maar de resultaten waren over het algemeen niet hetzelfde. Mensen bezoeken een beurs in de eerste plaats om te netwerken en te chatten. Ze zijn op zoek naar interactie!
Vooral lokale beurzen zagen na Covid hun bezoekersaantal snel terugkeren. Het duizelingwekkende succes van het cybersecurityevenement Cybersec Europe is hier een goed voorbeeld van.
Is aanwezig zijn genoeg? NEE! Het is nog maar het begin!
Voor bedrijven is alleen aanwezig zijn op een beurs geen garantie voor succes. Achter elke aantrekkelijke stand schuilt een doordachte marketingstrategie met activaties die kwalitatieve leads genereren. Concreet zijn er drie punten waarop je vanuit marketingoogpunt actie moet ondernemen: voor, tijden en na de beurs.
Vóór de beurs
In de weken voorafgaand aan een beurs moet je klanten en prospects niet alleen overtuigen om naar de beurs te komen, maar ook om een bezoek aan je stand te plannen. Dit kan bijvoorbeeld door ze uit te nodigen met een direct mailing of door ze iets toe te sturen dat ze mee moeten nemen naar de beurs, zoals een code voor een kluis die ze op uw stand moeten activeren. Een andere manier om de aandacht te trekken is het verspreiden van opvallende content via je eigen kanalen, beurskanalen of media die de doelgroep leest. Of stuur een gepersonaliseerde uitnodiging om je stand te bezoeken. Met een originele digitale campagne kunt u uw prospects enthousiast maken voor een bezoek aan de beurs. Het is een goed idee om je te omringen met creatieve professionals uit de industrie.
Tijdens de beurs
De beurs zelf biedt natuurlijk volop mogelijkheden om bezoekers aan te trekken. Maar omdat er waarschijnlijk tientallen andere bedrijven op de beursvloer staan, moet je ervoor zorgen dat je op verschillende vlakken opvalt. Een link tussen je stand en je product is leuk, maar niet essentieel. Zo hebben we ooit de stand van een beveiligingsbedrijf aangekleed met een echt ballenbad. Mannen in pakken die in een ballenbad duiken – het was een hit. Iedereen op de beurs zag de stand.
Een goed bezochte stand trekt automatisch nog meer mensen aan, dus zorg ervoor dat bezoekers zo lang mogelijk blijven. Dat kan bijvoorbeeld door eten of drinken te serveren. De geur van versgebakken wafels trekt niet alleen mensen naar je stand, maar zorgt ook voor een wachtrij voor zoetekauwen. Of kies voor een andere leuke activiteit die mensen naar je stand trekt. We hebben bijvoorbeeld eens een karikaturist uitgenodigd om foto’s te maken van bezoekers. We hebben ook het verkoopteam van een klant aangemoedigd om darts te spelen met hun gasten. Voor een andere klant organiseerden we een quiz waarbij deelnemers een van de apparaten van het bedrijf konden winnen. Het is het perfecte moment voor exposanten om een gesprek aan te knopen en nieuwe contacten te leggen.
Sommige beurzen organiseren regelmatig conferenties of paneldiscussies. Zorg ervoor dat je controleert of je een expert in huis hebt die kan deelnemen: het is een kans om een interessant verhaal te vertellen en mensen aan te moedigen je stand later op de dag te bezoeken.
Tot slot is het ook een goed idee om rond te lopen op de beurs en je niet te beperken tot je eigen stand. Zelfs als je zelf geen stand hebt, kun je toch aanwezig zijn en de aandacht trekken. We hebben bijvoorbeeld eens een mascotte laten rondlopen op de beurs, ook al had het bedrijf zelf geen stand. Let wel, dit is niet altijd toegestaan door de organisatoren…
Al deze voorbeelden van activaties zijn er in de eerste plaats op gericht om mensen naar je stand te lokken, maar het is natuurlijk ook belangrijk om gegevens van je bezoekers te verzamelen. Een drukke stand is niets waard zonder de gegevens van de mensen die langskomen. Registreer zelf hun gegevens of gebruik de applicatie die de meeste beurzen tegenwoordig aanbieden.
Na de beurs
In de dagen en weken na een beurs is het tijd om de vruchten te plukken van je deelname. Gebruik de gegevens die je hebt verzameld om contact te leggen met je prospects. Voeg ze toe aan je contactenlijst en implementeer een slimme strategie om je prospects enthousiast te maken over je merk. Zie het als een eerste ontmoeting: je hebt een goede eerste indruk gemaakt op de beurs, maar na die eerste kennismaking is het aan jou om het contact enthousiast te houden.
Je kunt heel eenvoudig beginnen met het sturen van een bedankbericht naar degenen die je stand hebben bezocht en hen uit te nodigen contact met je op te nemen als ze meer informatie willen. Vergeet niet om op je social media kanalen te communiceren over wat je tijdens de beurs hebt gedaan. Je kunt bijvoorbeeld foto’s of een filmpje gebruiken na het evenement.
Als je een wedstrijd hebt georganiseerd, kun je de winnaars het beste na de show bekendmaken. Dit is een unieke kans voor je verkoopteam om de prijs persoonlijk te overhandigen en weer een contactmoment te creëren.
Thx voor de foto @P. Sempels Creston stand op ISE Barcelona 2024