Integrator delaware praat steeds vaker met de CEO want IT heeft steeds meer een grote impact op de business. “Waar we vroeger als Bob De Bouwer in overleg met de CIO zijn we nu eerder de architect die met de CEO en de CFO het plan uittekent,” aldus Jan De Bock, de managing director van delaware Belux.
Wie Jan De Bock ontmoet vindt een enthousiaste competitieve veertiger, een Oost-Vlaamse ‘doener’. Delaware is trouwens z’n eerste echte job. Hij werkt er sinds 20 jaar waarvan zeven als een van de 29 partners in ons land. Sinds begin 2022 leidt hij tevens Delaware Belux, wat je bij dit bedrijf niet langer dan zes jaar mag doen. Hij is bijna halfweg.
Delaware mag dan in ons land bekend zijn, internationaal is het dat minder. Het IT-bedrijf met hoofdzetel in Kortrijk, telt inmiddels wereldwijd in 19 landen 5.000 medewerkers, waarvan 2.000 in ons land, met opvallend, een gemiddelde leeftijd van 35 jaar. 30 procent van het personeel is vrouwelijk, wat vooral toeneemt bij jongeren. Jan De Bock was trouwens de 140ste werknemer en pakt graag uit met ‘de vier musketiers’, anciens uit de beginjaren. “Die foto toon ik nog vaak als we nieuwe mensen aan boord krijgen.”
“We leven niet in een ivoren toren, een kwart van mijn tijd ben ik bij klanten. Proximity is immers erg belangrijk,” aldus Jan De Bock, een fervente motorijder. Het is vooral gekend als SAP-integrator wat het internationaal ook is. In ons land staan de SAP-oplossingen voor ongeveer de helft van de 285 miljoen euro omzet, gevolgd door Microsoft (40%) met Salesforce als derde in de rij. “De vraag naar cloud-oplossingen neemt toe. Met SAP gaat het vandaag om 25 tot 50% van de klanten.” Overigens blijft delaware groeien met naar verwachting ook dit jaar 11 tot 12 procent. “Vooral in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië groeien we snel. Lokaal partnership is daarbij erg belangrijk.”
Op de vraag van Fabien Pinckaers of delaware ook Odoo zal integreren bij klanten, laat Jan De Bock de deur open. “Ik heb heel wat respect voor Odoo. Recent zag ik in Los Angeles nog een groot bilboard met reclame van Odoo. We mogen best trots zijn op onze Belgische ondernemingen, maar Odoo mikt vooral op de midmarkt, terwijl delaware op grote bedrijven van minstens 30 tot 40 miljoen euro omzet focussen. Mogelijk zullen we het wel kunnen aanprijzen in andere landen.”
Redactie Luc Blyaert